torstai 28. huhtikuuta 2016

Hidastetöyssyt

Amsterdam on tunnettu kattavasta ja toimivasta pyöräilyverkostostaan. Jo senkin takia kaupunki oli erittäin mielenkiintoinen matkakohde meille tuleville liikenneinsinööreille. Pyörätiet kulkivat sulavasti muun liikenteen seassa ollen kuitenkin oma kokonaisuutensa. Välillä pyörätiet pujottelivat puistojen läpi, silloinkin selkeästi kävelyteistä eroteltuina. Pyöräteillä oli suojatiet jalankulkijoita varten ja pyöräilijät olivat väistämisvelvollisia. Pyöräteillä oli jopa paikoin omat liikennevalotkin!

Pyöräteiden ajokaistamaisuus näkyy hyvin.

Pyöräkaistalla olevat hidastetöyssyt.
Muistuttivat pyörätiet muillakin tavoin ajokaistoja. Pyöräteillä oli nimittäin ihan omat hidastetöyssynsä. Kävelessämme Rain metropysäkiltä messukeskukseen huomasinne, että pyörätiellä lähestyvästä risteyksestä varoitettiin hidastetöyssyin. Neljän tien risteyksessä töyssyt olivat joka suunnassa. Idealtaan ne olivat luultavasti samanlaisia kuin ajokaistoillakin, kulkua hidastavia, mutta rakenteeltaan erilaisia mihin täällä Suomessa on ainakin totuttu. Töyssyt olivat vain pieniä kumpareita suomalaisten töyssyjen rinnalla ja niitä oli usein kaksi peräkkäin. Näin ne aiheuttivat aaltomaisen pinnan.

Hidastetöyssy autotiellä ennen risteystä.
Myöhemmin samana päivänä huomasin kuitenkin, että myös kaduilla hidastetöyssyt olivat samanlaisia, vain pieniä kumpareita. Sitä en voi sanoa, että kaikki hidastetöyssyt olisivat Hollannissa tai edes Amsterdamissa aina pieniä kumpareita, mutta sellaisiin oma havainnointini rajoittui.

Toinen asia, mihin töyssyissä kiinnitin huomiota, niin pyöräteillä kuin ajoradallakin, oli tiemerkinnät. Ne olivat molemmissa samanlaiset. Merkintänä käytettiin tien suuntaisia viivoja, joiden mitta vuorotteli lyhyemmästä vähän pidempään. Suomalaisen silmään merkintä näytti perin erikoiselta, mutta toisaalta niin näytti moni muukin asia Amsterdamissa.

Ruudullinen hidastetöyssymerkintä korttelin päästä Uudenmaankatua.
Hämmentävintä kuitenkin oli se, että kotiin palattuani huomasin samanlaisia merkintöjä Hyvinkäällä. Syödessäni Turkinpippurin kattoterassilla herkullista rullakebabia ja nauttiessani kevään auringosta havaitsin Uudenmaankadun ja Salonkadun risteyksessä olevan hidastetöyssyn merkinnät. Mutta toisin kuin Amsterdamissa, merkinnät oli tehty erivärisillä tiilillä. Aluksi ajattelin, että merkintätapa johtuu Uudenmaankadun korjauksesta, joka jatkui läpi syksyn. Nopea vilkaisu ystäväämme Google Mapsiin kuitenkin varmisti, että merkintöjä on käytetty Uudenmaankadun varrella jo jonkin aikaa. Muualla Hyvinkäällä kuitenkin käytetään ohjeiden mukaisia merkintöjä.

 

Hidastetöyssy Uudenmaankadun ja Pappilankadun risteyksestä.

Ohjekuva hidastetöyssymerkinnöille. Liikennevirasto 2015.
Jäin pohtimaan asiaa. Mikä sattuma, että olin juuri aikaisemmin nähnyt samanlaisia merkintöjä Keski-Euroopassa ja sitten törmään samaan kotikaupungissa. Suomessa kun tavallisesti merkattaan hidastetöyssyt ruuduin eikä viivoin. Tutkin Liikenneviraston tuoreinta tiemerkintöjen suunnitteluohjetta, joka on julkaistu vuonna 2015, jospa siellä olisi mainittu uusi merkintätapa. Siellä oli samat ruudut kuin vuoden 2004 samannimisessä julkaisussa. Toki ohjeet on tarkoitettu lähinnä maanteille, mutta toisaalta ohjeissa puhutaan kuitenkin yhtenäisen merkintätavan puolesta. Liekö tämä sitten on jonkin uuden ja raikkaan kokeilemista, K. Kiurun omaa luovuutta vai jatkuuto tavan juuret kauaskin menneisyyteen, ken tietää. Pitäisi kai ottaa yhteyttä ja kysäistä.

Mira Linna
Kuvat: Mira Linna ja Janne Mörttinen (ja Liikennevirasto julkaisu "Tiemerkintöjen suunnittelu", 2015)










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti