 |
KLM 737-800. |
Matkamme kohti Alankomaita
ja sen pääkaupunkia Amsterdamia alkoi maanantaipäivänä 4. huhtikuuta Helsinki-Vantaan
lentoasemalta, jossa tapasimme osan INLINU14-ryhmämme opiskelijoista
opettajineen. Pieni osa ryhmäläisistämme matkusti Amsterdamiin jonain muuna
ajankohtana tai eri kulkumuotoja käyttäen. Kaikki olivat odottaneet matkaa jo
pidemmän aikaa ja tuota pikaa KLM:n lento 1168 olikin ilmassa ja tunnelma
ryhmän sisällä oli innostunut ja samalla odottava.
Amsterdamin lentoasemalle
saavuttuamme ensimmäinen tehtävämme oli ostaa jokaiselle oma
joukkoliikennelippu, jolla pystyisimme kulkemaan Amsterdamin alueella vapaasti.
Asiakaspalvelusta kysymisen jälkeen kuitenkin selvisi, että joukkoliikennelipun
ostaminen ei onnistuisi lentokentältä, vaan ensiksi tuli ostaa kertalippu junaan esimerkiksi
Amsterdamin keskustaan, josta joukkoliikennelipun saisi lopulta ostettua. Tämä
oli ehkä pienoinen yllätys monelle, sillä lentoasemalta lähti junan lisäksi
myös esimerkiksi linja-autoja. Lisäksi automaatteja, joista joukkoliikennelippuja
sai ostaa, oli melko harvakseltaan ja hankala löytää yleiselläkin tasolla.
 |
Arkkitehtuuria Amsterdamin keskustan tuntumassa. |
 |
Polkupyöräilijät on Alankomaissa otettu huomioon. |
Keskustasta joukkoliikennelipun
ostettuamme matkasimme raitiovaunulla hotelliimme ja tavarat purettuamme
lähdimme tutustumaan kunnolla Amsterdamin keskustaan. Silmään pisti etenkin kaupungin
arkkitehtuuri ja sen lukuisat kanaalit, mutta näin liikennealan opiskelijan näkökulmasta
polkupyöräilyn suosio ja suunnittelu veivät suurimman huomion. Itsessäni ja muissa
opiskelijoissa herätti suurta ihailua ja mielenkiintoa, kuinka polkupyöräilystä
on saatu näin suosittu kulkumuoto suurkaupungin alueella ja koko maassa.
Tietysti Alankomaissa mm. vähäiset korkeuserot ja ilmasto ovat Suomeen
verrattaessa suotuisammat pyöräilyä ajatellen, mutta jotain on myös
suunnitteluvaiheessa tehty oikein. Missä ikinä kuljitkin, niin pyöräilijät oli
otettu huomioon ja pyöräilystä oli tehty helppoa ja ennen kaikkea turvallista
omilla pyöräkaistoillaan ja -teillään. Lisäksi polkupyörille oli etenkin
asemien läheisyydessä omat liityntäparkkinsa, joista hyvänä esimerkkinä toimii
keskustan aseman kolmikerroksinen, 2500 ilmaista paikkaa sisältävä
polkupyöräparkki.
 |
Kolmikerroksinen polkupyöräparkki. |
 |
HotSpotDETECTOR ilmoittaa vaarasta. |
Seuraavana päivänä
vuorossa oli vierailu Intertraffic 2016-messuilla, jossa oli kattavasti esillä mm.
erilaiset älyliikenteen, infran, pysäköinnin sekä liikenneturvallisuuden tuoreimmat
innovaatiot ja ratkaisut. Aika messuilla kului nopeasti ja nähtävää oli niin
paljon, ettei yhteen osa-alueeseen ehtinyt perehtymään messujen aikana
kovinkaan syvällisesti. Päällimmäisenä mieleen jäi kuitenkin erilaiset
pysäköintisovellukset, joilla parkkipaikan löytäminen on vaivatonta ja nopeaa
sekä muut älyliikenteet innovaatiot, joissa esimerkiksi tien ympärillä olevat
sensorit ilmoittavat raskaan ajoneuvon kuljettajalle hyvissä ajoin mahdollisesta
rengasrikon vaarasta tai ylipainosta lähestyvän sillan ylityksen osalta. Kaiken
kaikkiaan messujen anti oli runsas ja keskustelua herättävä.
 |
Ajax Amsterdamin kotistadion. |
Vapaa-ajalla ehdimme pyörähtämään
myös Amsterdamin ylpeyden eli jalkapallojoukkue Ajax Amsterdamin kotistadionilla,
jossa kävimme mielenkiintoisen ja antoisan opaskierroksen stadionin uumenissa.
Lisäksi tutustuimme paikalliseen frisbeegolf-rataan, jossa olimme ainoat
heittäjät koko radalla. Arvelenkin frisbeegolf-kulttuurin olevan Alankomaissa
hieman erilaista kuin Suomessa, sillä paikalliset ohikulkijat katsoivat meitä
lähinnä ihmetellen.
 |
Maersk Linen rahtilaiva Rotterdamin satamassa. |

Pikkuhiljaa matkamme
lähestyi loppuaan, mutta vielä oli edessä vierailu Rotterdamin satamassa, jonka
voidaan sanoa olevan massiivisen kokoinen. Matkamme Amsterdamista Rotterdamin
satamaan käsitti raitiovaunumatkan hotellilta Lelylaanin asemalle, josta
lähdimme junalla Rotterdamin kaupunkiin. Sieltä jatkoimme matkaa toisella
junalla kohti satama-aluetta ja Hoek van Hollandia, josta vuokrasimme
jokaiselle polkupyörät. Seuraavaksi hyppäsimme lautan kyytiin, joka vei meidät pidemmälle
satama-alueelle Maasvlakt-nimiseen paikkaan, josta taas pyöräilimme muutaman
kilometrin Futurelandiin. Futurelandissa meille esiteltiin sataman toimintaa ja
pääsimme kiertoajelulle lautalla sataman ympäristöön. Päivä oli pitkä, mutta
kokemuksena erittäin hieno ja itsellä heräsi aivan eri tavalla mielenkiinto
sataman toimintaan ja suunnitteluun. En olisi osannut kuvitellakaan, kuinka iso
satama todella on kyseessä ja kuinka paljon tavaraa siellä liikkuu päivittäin.
Päivät Alankomaissa kuluivat todella nopeasti ja enää
oli jäljellä matkapäivä takaisin Suomeen. Kokonaisuudessaan reissun voi sanoa
olleen erittäin onnistunut ja haluankin kiittää kanssaopiskelijoita sekä
opettajia, jotka mahdollistivat tämän matkan. Reissusta jäi käteen paljon uutta
tietoa, ideoita, näkökulmia ja kokemuksia, jotka tekevät meistä jälleen
viisaampia liikennealan opiskelijoita!
- Rico Tammisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti